Friday 27 January 2017

My internship experience

Aku pernah tulis pasal internship experience aku selama 2 minggu. Kengkonon nak buat macam weekly update lah. Hampeh punyalah pemalaih jadi aku stop sampai week 2 ja.

Kalau nak baca, boleh try klik;

[ WARNING: Mungkin bosan sikit(?) ]

Ramai jugak yang tanya kat aku pasal intern kat sini.
Among the FAQs;

"Weh takut tak masa mula-mula nak intern?"
ANSWER:
Mula-mula nak start intern tu memang takut, sampai tidoq tak lena lol. Biasalah kot. Takut sebab kita tak familiar lagi dengan environment kat situ. Takut takdak kawan, takut takleh cope etc. Part takdak kawan tu mungkin tak applicable lah kat aku haha sebab sebelum aku start intern kat situ, ada kawan aku, Faiz dah start dulu intern kat situ. Dia start 2 hari awal dari aku sebab exam dia habis awal. Aku pun macam legalah sikit sebab at least ada jugak orang yang aku kenal kat situ. First masuk memang aku senyap lah sikit. Nak cakap dengan officemates pun takut-takut lagi. Tapi lepastu lek ja aku gelak-gelak dengan depa. Tak lama lepas tu, barulah aku start berkawan dengan intern yang lain. Lepas aku masuk, ada ja lagi 2-3 orang intern baru masuk. Tapi depa semua department lain-lain lah. Total budak intern kat Dutch Lady adalah dalam 14 orang macamtu kot.

"Kerja-kerja kat situ ada kaitan tak dengan apa yang belajar?"
ANSWER:
Directly, nope. As an economic student, 5 sem terawal aku banyak habiskan university and department punya subject. Most of the classes belajar pasal micro macro, demand supply yadda yadda. Meanwhile, kerja aku kat planning department ni macam more towards industrial management, which means, yay belajar benda baru. Nanti ada lah orang yang akan ajar. Kerja-kerja kat sini mostly melibatkan penggunaan SAP System. Awal-awal tu ha kemain terkial-kial klik sana klik sini masa nak derive daily reports. Lama-lama, okeylah dah tak terkial-kial.

"Dapat elaun tak? Berapa sebulan?"
ANSWER:
Yes elaun disediakan. Berapa? Confidential as mentioned in the contract signed.

"Cukup tak elaun tu nak hidup?"
ANSWER:
Alhamdulillah sepanjang 3 bulan intern, aku survive ja. Tapi mungkin sebab aku tak bergantung 100% dekat elaun intern jugak kot. Selain elaun intern, tiap-tiap bulan aku akan dapat monthly allowance dari sponsor aku. Lepastu sepanjang aku intern, aku stay kat mahallah, so yuran mahallah tu sponsor aku dah tolak siap-siap dari monthly allowance aku. Kiranya penginapan aku sepanjang intern ni tak kacau langsung elaun intern tu. Bab makan pulak, Dutch Lady ada sediakan meal allowance untuk staff depa. Semua orang yang kerja kat situ are entittled for this allowance, including interns and contract staffs. So masa lunch hour memang aku pi makan kat kantin ja lah dengan kawan-kawan intern yang lain. Pernah ja aku lunch kat luar tapi boleh kira dengan jari lah. Officemate aku yang lain jarang makan kat kantin, so depa ada offer nombor ID depa kalau aku nak ambik makanan waktu petang sebelum balik kerja. Kat sini, dah cut cost dari segi makanan. Basically, elaun intern aku habis kat transportation ja; minyak motor dengan tambang LRT/bas rapid.

"Mesti dapat susu free kan?"
ANSWER:
Emm yes. One of the benefits yang aku suka hahaha. Oh well siapa tak suka free food lol.

"Mana lagi best; belajar ka kerja?"
ANSWER:
Entahlah. Macam kerja lagi best kot haha. Walaupun penat, at least bila dah balik rumah, takyah fikir dah pasal kerja tu. Kiranya serabut time tengah kerja ja laa. Kalau belajar, dahlah serabut kat dalam kelas, balik tu serabut lagi dok pikiaq pasai assignment, presentation segala bagai. Tapi lain orang lain rasa(?)

"Kena interview tak? Interview dalam bahasa apa? Soalan apa yang dia tanya?"
ANSWER:
Aku tak kena interview pun. Aku just emel dekat HR resume dengan partial transcript aku, saying that aku tengah cari tempat intern lagi. Lepastu aku hantar lagi satu emel follow up. Masa ni serius aku memang desperate gila sebab masa tu dah tengah exam week tapi aku tak dapat mana-mana placement lagi untuk intern. Serius aku dah pikiaq nak give up intern, lepastu cari kerja part time kat mana-mana. Surprisingly, tak lama lepas aku follow up, Kak Fiza call dan bagitau yang ada tempat untuk intern kat planning department. Dia tanya aku bila free untuk sign offer letter. So bila aku tengah ada gap antara paper final tu, aku pun pi laa Dutch Lady untuk sign offer letter tu. Dah siap. Dalam 15 minit macam tu ja. Lepastu aku terus singgah Public Bank nak bukak account sebab elaun masuk through Public Bank. Tu ja.

"Jumpa jodoh tak?"
ANSWER:
Gila LOL.

"Masuk kerja pukul berapa? Habis pukul berapa?"
ANSWER:
Normal office hour; 8am-5pm

"Penat tak kerja?"
ANSWER:
Gila tak penat. Dahlah masa mula-mula start intern tu tengah dok bulan puasa. Pagi-pagi bangun sahur lepastu terus siap-siap nak pi kerja. Balik ja dah nak maghrib. Bukak puasa kat bilik, rehat sat, pi terawih kat masjid, habis terawih terus tidoq. Tak sempat nak layan kdrama twitter insta segala bagai lol. Lama-lama bila dah boleh adapt tu, okeylaa sikit.

"Pi kerja macam mana?"
ANSWER:
Tiga bulan dok ulang alik PJ-Gombak naik public transport ja. Mula-mula aku try naik bas rapid nak pi stesen LRT, tapi leceh sikit laa. Sebelum 6.30pagi kena terpacak dah kat bus stop sebab WAJIB naik bas pukul 6.30 tu kalau nak sampai sana on time. Kalau tertinggal bas 6.30, kena tunggu next bus pukul 7 pagi huih memang tak sempat sampai sebelum pukul 8. Lepas dah pernah ada insiden terlepas bas, aku pun start bawak motor pagi-pagi nak pi LRT. Lepastu aku naik LRT sampailah stesen ke-21; Stesen Asia Jaya, dalam 45-50 minit jugaklah kalau LRT tak buat perangai. Kat sana nanti kawan aku, Faiz mai kutip aku. Dari LRT Asia Jaya tu ada lah dalam 10-15 minit nak sampai kilang. Tapi kalau salah sorang dari kami dah lambat, aku naik bas rapid kat situ ja ataupun jalan kaki acah-acah gaya hidup sihat sangat lol. Kalau jalan kaki, ada laa dalam 20-25 minit baru sampai tengoklah laju mana aku jalan. Ada sekali tu aku lari ja pakai baju kurung sebab dah nak dekat pukul 8 lol orang dalam kereta dok usha pelik ja haha.

"Farah, lecturer kau bila nak datang tengok presentation kau?"
ANSWER:
Oh soalan ni kawan-kawan intern aku yang lain dengan officemates selalu tanya. Haha unlike orang lain, aku punya intern ni optional ja untuk majoring aku. Nak buat boleh, takmau buat pun takpa. Kalau buat pun, takdak credit hour apa pun. Presentation, log book, report apa semua tak payah buat. Cuma nanti sebelum aku habis intern, aku kena bagi satu evaluation form dari department aku kat supervisor aku untuk dia evaluate performance aku sepanjang intern. Lepas dah masuk sem, aku kena submit evaluation form tu kat Madam Izyani, advisor untuk Economics Department. Tu ja.

"Best tak intern?"
ANSWER:
Serius tak tipu, best gila. Taktau lah nak describe kot mana, tapi hmm best lah.

"Farah, ceritalah sikit pasal intern kau?"
ANSWER:
Penat nak ulang. Kahkahkah. Nah tengoklah sendiri.

Aku siap buat mini pantry lagi kat meja aku okay
#FarahxFood4lyfe

Nah belanja selfie sekerat muka kat office sikit.

Ni kawan-kawan intern aku yang lain. Ramai kan?

Ni masa kami pi farewell lunch untuk Mira, yang baju hijau tu.

Selalunya aku lunch kat kantin dengan depa ni lah.

Merah betul tudung aku lagi sikit boleh jadi maskot raya cina.

Ni semua kakak-kakak department aku.

We even had birthday celebration party untuk July, August dengan September babies. Siapa yang lahir dalam 3 bulan ni dapatlah kad birthday dengan baucer apa benda entah. Disebabkan birthday aku bukan dalam 3 bulan ni, aku tak dapatlah haha tapiiiiii depa order 2 biji kek coklat yang besarrrr so semua orang dapat makan okay. Siap tambah lagi. Lepastu siap ada makan-makan lagi kat tingkat bawah. Ada bihun goreng, rojak, sate emm kenyang betul aku hari tu hewhewhew :3

Ada satu hari tu company buat Quality Day(?) Tak ingatlah nama dia haha tapi pasal quality laa. Ada exhibition, booth untuk games. Aku pun pi laa main semua game yang ada kat situ. Ni laa hasil tangkapan aku. Main game macam-macam dapatlah hadiah topi, buah oren(?), tupperware kecik tu dengan pen. Macam baru balik dari funfair lol.

Ni masa farewell lunch aku. Best weh orang belanja kita makan hehehe.

"Sedih tak hari last intern?"
ANSWER:
Siapa tak sedih weh. Sikit lagi nak menitik ayaq mata kot. Masa hari last tu, aku memang dah takdak kerja apa sangat pun. Pagi tu aku settle kan daily report buat kali terakhir, lepastu menempek kat meja Kak Mira. Lepastu aku pun pi laa lunch kat kantin. Lepas lunch tu mula lah aku pi tawaf satu kilang nak pi babai kat semua orang yang aku kenal. Start dengan level aku, lepastu level bawah, tempat HR dengan SHE department, uncle pak guard feveret yang sambut aku masa aku first day kat sini, kawan-kawan kat warehouse. Tak sempat nak cakap bye kat mamak kantin feveret hmm. Dekat akak yang selalu tunggu bas nak balik kerja dengan aku pun tak sempat nak babai. Lepastu Idham, kawan intern aku offer bawak aku masuk tengok plant sebab aku selalu cakap kat dia bestnya boleh selalu masuk plant hahaha taklah boring sangat asyik terperap dalam office.

Kak Mira buatkan creampuff untuk aku sempena hari last :')

Hantar sample ke lab QC untuk kali terakhir :')

Rindu :')

Rindu semua :')

Sebelum balik, aku singgah kat Kak Fiza dulu sebab nak submit form apa benda entah tak ingat. Kalau nak keluar, kena isi form tu dulu lepastu kena pulangkan balik segala benda yang kita dapat. ID card, sticker kereta/motor, labcoat, safety shoes etc semua kena pulangkan balik. Tapi aku dapatlah simpan lanyard ni sebagai memento :')

Balik tu, aku tak terus straight ke UIA. Aku singgah Wangsa Walk dulu kengkonon nak treat diri sendiri sempena habis intern. Belanja diri sendiri sushi dua pinggan dengan kuey teow tomyam kat Octopus. Sayu weh makan sorang-sorang ahaha dahlah tengah tahan ayaq mata sebab sedih berpisah dengan semua orang. Lama gila aku makan kat situ hahaha. Lepastu aku pun balik UIA, and kemas-kemas barang prepare nak pindah bilik and start sem baru :')

Kata self reward, tapi pilih sushi yang pinggan paling murah puih.

Kuey teow tomyam kat Octopus yang penuh dengan hidupan laut omnomnomnom















































2 comments:

Hanani Taufik said...
This comment has been removed by the author.
Hanani Taufik said...

Hi and assalamualaikum. Saya Hanani, student UMK. Saya start internship tahun depan dan bercadang utk intern dkt Dutch Lady. Saya cari email address HR Dutch Lady tp tak jumpe. Boleh ke kalau saya nak tau email address HR/PIC Dutch Lady? Terima kasih.

I Miss My Bloggggggg

Annyeong yeorobunnnn~~~~ Wahhhh it's been a loooongggggggg time I haven't been here T.T I know I did promised myself to wri...